Materiały na e-mail
Ściągnij omówione tematy na nową maturę z WOS-u (za darmo)

Email
Imię
 
Internet w komunikowaniu politycznym krótki rys historyczny PDF Drukuj Email

Pierwsze wykorzystanie Internetu do celów politycznych

Mówiąc o wykorzystaniu komputerów, a potem Internetu, w komunikowaniu politycznym, mamy na myśli okres stosunkowo niedawny. W 1994 roku w trakcie wyborów stanowych w Kalifornii po raz pierwszy na masową skalę wykorzystano sieć do celów politycznych. Wówczas to firma DEC (Digital Equipment Corporation) udostępniła swoją technologię tworzenia i aktualizacji ogólnie dostępnej dla wyborców bazy danych o nazwie Elektion Line, która zawierała przede wszystkim codzienne komentarze, serwisy informacyjne oraz bieżące analizy i prognozy rozwoju sytuacji wyborczej. Znajdowały się tam też obszerne informacje biograficzne o kandydatach, ich propozycje programowe, a także mapy z okręgami i punktami wyborczymi. Efekty i postępy kampanii oraz głosowania wyborcy mogli więc śledzić na bieżąco, co niewątpliwie wpłynęło na popularność strony (pobity został wówczas rekord odwiedzin odnotowując około 1 mln wizyt w ciągu doby).

Początek politycznej reklamy internetowej

Dopiero jednak kampania prezydencka 2000 roku w Stanach Zjednoczonych oceniana jest jako początek polityczne reklamy i marketingu on - line. Mimo wykorzystania Internetu w poprzednich wyborach (1992 i 1996 rok), dopiero w tej kampanii każdy z kandydatów miał swój własny serwis WWW, a środki przeznaczone na działania w sieci, były niewspółmiernie wyższe w porównaniu do kampanii uprzednio prowadzonych. Za najbardziej profesjonalnie zrobiony serwis podczas tych wyborów uważa się ten należący do Steve`a Forbesa, który uchodzi za przykład pierwszej profesjonalnie zrobionej kampanii politycznej on – line 1.
Jeżeli chodzi o Polskę, to Internet pojawił się na początku lat 90 – tych. Jednak dopiero w drugiej ich połowie stał się on medium bardziej dostępnym dla szerszej rzeszy odbiorców. Pierwsze użycie Internetu, jako miejsca stosowania technik marketingu politycznego, nastąpiło w kampanii przed wyborami parlamentarnymi 1997 roku. Od tej pory rola Internetu w kampanii wyborczej i komunikowaniu politycznym stale rośnie.

Za przełomową w tym względzie uważa się kampanię prezydencką roku 2000. Wówczas to większość polskich kandydatów na prezydentów utworzyła swoje strony internetowe, na których mogliśmy znaleźć ich życiorysy, programy polityczne, przemówienia czy informacje jak włączyć się w kampanię kandydata i dokąd wysłać pytania. Pojawiły się też prawybory w sieci, w których można było wziąć udział na stronach wyborczych wielu portali.

Rola Internetu w wyborach prezydenckich i parlamentarnych

Choć niewątpliwie największą zaletą Internetu jest jego interaktywność, kandydaci na urząd prezydenta w 2000 roku korzystali z tego udogodnienia niezwykle rzadko. Działo się tak zapewne dlatego, że użytkownicy Internetu w roku 2000 byli jeszcze stosunkowo nieliczną grupą, której najliczniejszą część stanowiły osoby młode, nie mające czynnych praw wyborczych 2.

W kampaniach wyborczych 2005 roku, zarówno tej parlamentarnej, jak i prezydenckiej do działań prowadzonych w Internecie przykładano już o wiele większe znaczenie. Pełnił on głównie funkcję informacyjną (szczególnie bogatym źródłem informacji były strony internetowe poszczególnych partii oraz kandydujących polityków), co nie oznacza, że nie był on także wykorzystywany do działań stricte marketingowych.

Autor: Monika Baranowska
Przypisy:
1 Ż. Polowczyk, op. cit., s. 92 – 103.
2 Ibidem.
BIBLIOGRAFIA:
Polowczyk Żaneta, Internet, media – edukacja – polityka, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań 2004.
 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »